0
späť
 

diskuze k tématu: Používání meziplynu v dnešní době

kategórie zaradenia témy: poradna, technické dotazy, typ vozidla, osobní
neprihlásený užívateľ
počet príspevkov-
dátum registrácie-
Štvrtok 23.01.2014 17:27, Používání meziplynu v dnešní době
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli v dnešní době je ještě vhodné používat meziplyn nebo už to nemá smysl, potažmo jestli to dokonce nemůže uškodit vozidlu. Sám jezdím s meziplynem od autoškoly na Céčko a tak nějak mi to zůstalo. Aktuálně používám Audi A4 1.9 TDI PD, 85kw, předtím opel Astra 2.0 DI 60kw a felda 1.3 50kw a stodvacítka. Díky moc za Vaši odbornou odpověď.
reagovať
nahlásit
Michal 22
počet príspevkov51
dátum registrácie09.10.2008
Štvrtok 23.01.2014 21:20, Meziplyn
Při normálním podřazování to asi nutné není, ale když v 50 km/hod při potřebě rychlého předjetí řadím ze čtvrtého rovnou na druhý stupeň, meziplyn dám. Ta řadící páka potom zapadne mnohem ochotněji.
reagovať
nahlásit
David V
počet príspevkov2075
dátum registrácie16.05.2007
Štvrtok 23.01.2014 21:52, RE: Používání meziplynu v dnešní době
nepřihlášený uživatel napísal:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat jestli v dnešní době je ještě vhodné používat meziplyn nebo už to nemá smysl, potažmo jestli to dokonce nemůže uškodit vozidlu. Sám jezdím s meziplynem od autoškoly na Céčko a tak nějak mi to zůstalo. Aktuálně používám Audi A4 1.9 TDI PD, 85kw, předtím opel Astra 2.0 DI 60kw a felda 1.3 50kw a stodvacítka. Díky moc za Vaši odbornou odpověď.


Nutnost meziplynu je daná přítomností synchronizačních kroužků v převodovce. Synchronizační kroužky slouží k vyrovnání otaček hnacího a hnaného ozubeného kola v okamžiku řazení. Pokud převodovka není synchony vybavená, tak jsou v okamžiku vyšlápnutí spojky jiné otáčky předlohového hřídele a jiné otáčky hnaných kol. Tento rozdíl způsobuje známé zachrčení, tzv. řazení přes zuby.
Při řazení směrem nahoru se proto sešlapuje spojka před vyřazením a před zařazením následujícího stupně, aby se spojením s motorem předlohový hřídel zpomalil (před chvílí se např. točil 3500 rpm na 3-ku a 4-ka má pro tuto rychlost vozu otáčky 2400).
Při podřazování se rovněž spojka vyšlapuje před vyřazením i před zařazením, jen se vkládá mezi spojky meziplyn, aby se předlohový hřídel roztočil na vyšší otáčky (z otáček 2400 na 4-ku na 3500 na 3-ku) a šlo zařadit bez chrčení.
Moderní převodovky jsou plně synchronizované, čili klasický meziplyn (spojka-plyn-spojka) není nutný a těžko říct jestli má přínos, protože sice zmenšuje opotřebení synchronů a spojkového kotouče, ale zase je 2-násobně namáhané výsuvné ložisko.
Já si dávám falešný meziplyn při sešlápnuté spojce čistě pro plynulejší podřazení a jen nepatrnou úsporu času při pouštění spojky (mohu ji pustit rychleji bez cuknutí auta). Menší opotřebení spojky je spíše jen drobný benefit.
reagovať
nahlásit
zmazaný používateľ
počet príspevkov
dátum registrácie
Štvrtok 05.06.2014 15:48, re:
Dobrý den. V dnešní době synchronizovaných převodovek již dávání meziplynu při řazení není nutné. Při jeho správném použití ale šetříte převodovku, spojku a případně i dvouhmotový setrvačník. Pokud jste na meziplyn zvyklý, klidně můžete tímto styl řadit i nadále. Ublížit byste tím Vaš emu vozu neměl. Co převodovce může ublížit, je řazení zpátečky, pokud vozidlo není v klidu, u ní se totiž synchronizace nepoužívá.
reagovať
nahlásit


aktualizovať
túto tému sledujete

prestať sledovať túto tému
Nahlásit nevhodný příspěvek
jméno a příjmení:
e-mail:
Toto oznámení je činěno ve smyslu čl. 16 nařízení EU č. 2022/2065, o jednotném trhu digitálních služeb a o změně směrnice 2000/31/ES (DSA).
Oznámení podávám, protože se domnívám, že příspěvek:
porušuje obecně závazný právní předpis
porušuje Všeobecné obchodní podmínky internetových stránek tipcars.com
Odesláním tohoto oznámení potvrzuji, že se v dobré víře domnívám, že informace a tvrzení v něm obsažené jsou přesné a úplné.


Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2025, všetky práva vyhradené.