0
späť
 

diskuze k tématu: Pečujeme o své auto: ráfky a pneumatiky (2. díl)

kategórie zaradenia témy:
David V
počet príspevkov2053
dátum registrácie16.05.2007
Piatok 22.09.2017 11:30, Doplnění
Článek je obecný, proto bych upřesnil několik věcí.

U ráfků (elektron je Mg-Al slitina obecně, proto někdo litým kolům takto říká) definujeme několik parametrů:
- průměr ráfku, který je v palcích (...16, 17, 18 atd.)
- šířka disku, která je rovněž v palcích (...J6; J6,5; J7...)
- hloubka zálisu ET (Einpresstiefe), tedy vzdálenost pomyslné roviny v místě šroubů od roviny proložené vnitřním okrajem ráfku, která je v milimetrech

Tyto parametry jsou uvedené v TP a je radno je dodržovat ze dvou důvodů:
1) nestane se, že by se nepodařilo disk namontovat kvůli zavazejícímu třmenu nebo, že by kolo dřelo v plném rejdu o podběh - to jsou ty praktické věci
2) a kvůli legislativě, kdy se po silnici při použití jiných ráfků pohybujete s nechváleným vozidle a z toho vyplývají problémy v případě nějaké události (nemyslím narození dítěte)

K bodu 1 výše uvedeného bych pak ještě doplnil, že je nezbytně nutné rovněž zkontrolovat rozteč a počet otvorů pro uchycení a průměr středové díry.

Co se týká spojovacího materiálu, tak použité šrouby či matice jsou speciální, neboť mají jemné stoupání a jsou kalené. To je proto, aby se nedaly zaměnit za nějakou běžnou M12-ku z "blata". Mají rovněž speciální tvar sedla, kdy se používají buď kulové nebo kuželové. Pak samozřejmě mohou mít různé provedení z hlediska designu a velikosti potřebného klíče (17,19). Matice mohou být buď průchozí nebo neprůchozí, stejně tak u šroubů jsou různé délky, takže při nákupu tyto parametry bedlivě sledovat, a to zejména, když kupujete šrouby pojistné (s nestandardním tvarem "ořechu").

Dotahovací moment je lepší dodržet ze dvou důvodů:
1.) příliš vysokým momentem dochází k deformaci, ráfku, brzdového kotouče a náboje (závit) a samozřejmě také šroubu
2.) tím srandaklíčem v autě to pak člověk v nouzi skutečně nepovolí a zničí buď klíč nebo šroub

O pneumatikách není ani v jednom díle ani slovo takže u pneumatik se řídíme především těmito parametry:

šířka běhounu v mm (...195, 205, 215,...)
výška běhounu v % šířka (...65, 55, 50, ....)
průměr ráfku, na který se budou montovat (...R15, R16, R17...)
rychlostní třída (...T, H, V, W....)
hmotnostní index - zatížení pneu (..91, 93...)

tohle všechno je pak opět v TP a je dlužno dodržet.

a teď jdu na oběd... a pak se uvidí, jestli něco dopíšu
reagovať
Pepee
počet príspevkov61
dátum registrácie09.02.2016
Piatok 22.09.2017 11:46, ET trochu jinak
ET je dle mých informací vzdálenost svislé osy (poloviny šířky) ráfku k dosedaci ploše disku (tam kde dosedá disk na brzdový kotouč)..
reagovať
David V
počet príspevkov2053
dátum registrácie16.05.2007
Piatok 22.09.2017 12:28, RE: ET trochu jinak
Pepee napísal:
ET je dle mých informací vzdálenost svislé osy (poloviny šířky) ráfku k dosedaci ploše disku (tam kde dosedá disk na brzdový kotouč)..


Ano, je to možné, já to všechno lovil v paměti, takže jsem pouze vycházel ze znalosti, že se snižujícím se ET roste rozchod kol.
reagovať


aktualizovať
túto tému sledujete

prestať sledovať túto tému




Copyright © EBM system k.s., 2005 – 2024, všetky práva vyhradené.