BanditaX napísal:
Nevím zda-li se to tu už někde řešilo možná jo ale nenašel jsem. Uvažuji o koupi vozu s motorem 1.9 TDI z koncernu to znamená Fabia I, Octvavia I nebo II , Golf IV. Nejspíš to ale bude ta Fabka a chtěl bych se zeptat jestli nevíte v jakém nájezdu km je nejlepší motor načipovat respektive kde je ten maximální nájezd aby to motor vydržel. Děkuji
xtrox to bezvadně shrnul.
Jinak dotaz je obecný, neboť neznáme obecnou životnost motoru 1.9 TDi ani v jednom výkonovém provedení (66, 77, 81 a 96 kW). Nelze tedy predikovat ani "správný čas pro chip" ani určit zbytkovou životnost, a to jen za předpokladu, že motory opravdu sdílejí totožné komponenty.
Obecně čipování nedoporučuji a pokud někdo kupuje ojetinu, tak doporučuji koupit motorizaci s již vyhovujícím výkonem a tedy odpovídajícím dimenzováním všech dotčených systémů.
A co se týká výdrže motoru, tak to závisí na několika věcech:
1) aktuální stav (najeté km nemusí být vždy tím správným ukazatelem - lepší je kontrola tlaků, množství karbonu, atd.)
2) míra zvýšení výkonu (několik % nehraje roli, ale 1/3 navíc už bude znamenat významné změny v zatížení, a tedy životnosti)
3) podmínky provozování upraveného motoru (změna výkonostní třídy oleje, jeho častější výměny, změna kvality paliva (pro benzín 98 - 100 oktanů), důsledné dochlazování a velmi pozvolný prohřev)
4) způsob použití (časté využívání maxima, časté vysoké otáčky)
A to nemluvím o legislativě, a tedy pravidelných emisních kontrolách, kde takto upravený motor se nemusí vejít do limitů a je to obvykle vyřešeno papírově.